KYŪDŌ
„Când tragi o săgeată, câteodată lovești ținta, dar ratezi sinele. Alteori ratezi ținta, dar nimerești sinele. Scopul nostru totuși, este să nimerim ținta ca și sinele și să sperăm că sunetul ascuțit al săgeții ce penetrează hârtia, ne va trezi din așa numitul “vis al vieții” și ne va da o perspectivă reală a stării supreme de a fi.”
Onuma Hideharu, 9 Dan Hanshi
SHIN
ZEN
BI
Scopul Suprem
Perceptele SHIN (真, adevăr), ZEN (善, benevolență), BI (美, frumusețe) sunt valorile absolute căutate în practica kyūdō-ului. Adevărul este realitatea ce precedă eliberarea săgeții. Adevărul nu poate minți. Benevolența este văzută ca valoare morală, ea cuprinde calități precum curtoazia, compasiunea, moralitatea sau nonagresiunea. Frumusețea, în Kyūdō, este o formă de Adevăr manifestat prin Benevolență.
SHIN (真) - ADEVĂR
Toate disciplinele filozofice încearcă să definească Adevărul. În kyūdō, Adevărul este realitatea dinaintea eliberării săgeții. Săgeata zboară drept către țintă. Acesta este adevărul. Trăim totuși în paradoxul etern în care Adevărul absolut nu poate fi înțeles, poate fi intuit, dar nu definit. Ca rezultat, trebuie să examinăm continuu relația noastră cu actul de eliberare a săgeții, de vreme ce noi înșine suntem cei ce deformează Adevărul, și prin asta ne îndepărtăm de el. Există un răspuns în vitalitatea și viața arcului (弓の冴え yumi no sae), sunetul corzii (弦音 tsurune) și momentul străpungerii țintei de către săgeată (的中 tekichū). Acestea sunt ecouri ale Adevărului în Realitate.
Japanese artwork by master Taki Katei
The Great Wave off Kanagawa
Print by Hokusai
ZEN (善) - BENEVOLENȚĂ
Bunătatea, în termenii kyūdō este văzută ca valoare morală. Prin disciplina etichetei (礼 rei), se obține o stare de calm și control de sine în care nu există conflict. Această stare de spirit este știută ca Heijōshin (平常心) și însemnă mintea obișnuită de zi cu zi, minte ce răspunde întotdeauna cu calm și în armonie cu circumstanțele. Tratând momentele obișnuite ca speciale, toate momentele speciale vor părea cotidiene, odată ce se întâmplă acest lucru, vei învăța să eviți capcanele urii, răzbunării, egoului și geloziei. Kyūdō-ul, cu accentul său pe introspecție și auto-dezvoltare, ne poate determina pe fiecare dintre noi să ne căutăm propriile noastre motive pentru a face bine, ne poate încuraja să oferim puțină bunătate față de ceilalți doar pentru că pur și simplu este un lucru bun și corect de făcut.
BI (美) - FRUMUSEȚE
Frumusețea este o formă de Adevăr manifestată prin Benevolență. Frumusețea spirituală apare prin manifestările exterioare ce pot fi, un gest, o expresie sau o acțiune. În funcție de ocazie și de tipul ceremonialului, fie simplu, fie elaborat, acțiunile arcașului sunt modeste, simple și sunt executate cu grație, demnitate și liniște interioară. Ceremonialul kyūdō, sau mai exact eticheta care se află în centrul lui, este de asemenea considerat frumos. Eticheta, care este practic o formă de curtoazie comună și de respect arătat celorlalți, oferă scop ceremonialului. Fără etichetă, acesta este doar o formă goală și fără sens. În ceremonialul kyūdō, eticheta și mișcarea ritmică, serenă, se combină pentru a crea un echilibru perfect între formă și spirit. Acesta, la rândul său, dă naștere armoniei. Kyūdō fără frumusețea armoniei nu este kyūdō.
Hoitsu-Maples and Cherry Trees
Percepte
SHAHŌ-KUN 射法訓
(„Predarea Legii Tragerii cu Arcul”- Maestrul Junsei Yoshimi)
„Calea nu este cea cu arcul, ci cu osul, acest lucru are cea mai mare importanță în tragere. Așează-ți mintea / sufletul (心 kokoro) în centrul întregului corp, cu două treimi al Yunde (弓手 mâna stângă) împingând coarda și cu o treime al Mete (馬手 mâna dreaptă) trăgând arcul. Spiritul s-a așezat, acesta devine un întreg armonios. Din linia de centru a pieptului, împarte spre stânga și spre dreapta egal până la eliberare.
Este consemnat că din ciocnirea fierului și a pietrei izvorăsc scântei; și în acest fel apare corpul auriu, alb strălucitor, și jumătate de lună poziționată către vest.”
Yoshimi Junsei a fost călugăr budist Shingon, fondatorul Clanului Kishu și Kishū-Chikurin-Ha Kyūdō, a trăit în perioada Tokugawa (1603-1868)
RAIKI-SHAGI 礼記謝儀
Registrul Etichetei - Adevărul tragerii cu arcul
"Tragerea cu arcul, cu succesiunea ei de mișcări înainte sau înapoi, nu poate fi niciodată fără curtoazie și buna-cuviință (礼 Rei).
După ce s-au dobândit intenția lăuntrică corectă și aspectul exterior corect, arcul și săgeata pot fi mânuite ferm. A performa în acest mod, înseamnă să execuți tragerea cu arcul cu succes și, prin această tragere, virtutea va fi evidentă.
Kyūdō este calea virtuții perfecte. În tragere, trebuie să cauți corectitudinea în tine însăți. Cu corectitudinea sinelui, tragerea poate fi realizată.
În momentul în care tragerea eșuează, nu ar trebui să existe resentimente față de cei ce câștigă. Dimpotrivă, acesta este un prilej de căutare a sinelui."
Principii Fundamentale ( 理念- rinen )
Obiectivele practicii kyūdō subliniate de Maestrul Yōzaburo Uno
Studierea principiilor tragerii cu arcul (謝儀 Shahō) și arta tragerii cu arcul (謝儀 Shagi)
Aplicarea mișcărilor formale (体配 Taihai) stabilite prin etichetă (礼 Rei)
Îmbunătățirea nivelului tragerii (Shakaku) și a demnității în procesul tragerii cu arcul (Shahin)
Obligația de a căuta perfecțiunea ca ființa umană.
Combinând mișcările formale, principiile și arta folosirii arcului într-un tot unitar, se va produce o tragere cu arcul plină de demnitate și rafinament. Scopul nostru în practică nu este străpungerea țintei, ci dimpotrivă, exprimarea frumuseții armonioase, fiind fundamentale sinceritatea și bunăvoința. Sinceritatea, în special, este mai valoroasă decât sentimentul de învingător. În timpul întregii practici este important să păstrezi în minte aceste concepte, și să ai curajul și credința să le dai viață.